نامه‌های سوشیانت هزارم » 1386 » نوامبر
یکشنبه,۲۸ بهمن, ۱۳۸۶

نسل اول انقلاب و توسلی

آیت‌الله توسلی را دوست داشتم. زنگ صدای‌اش که هر روز در حوالی اذان ظهر، احکام شرعی را از رساله‌ی آیت‌الله خمینی بیان می‌کرد، همیشه در گوشم بود. وقتی از مدرسه به‌خانه‌ای می‌آمدم که صدای رادیو در آن قطع نمی‌شد، صلاة ظهر، شنیدن صدای او که با لطافت خاصی احکام شرعی را بیان می‌کرد نوعی عادت‌ام شده بود. سالهای بعد که دیگر این برنامه ادامه پیدا نکرد، جای خالی‌اش به‌خوبی حس می‌شد. خلاصه از بس حرص خورد که عاقبت…
جمعه,۲۶ بهمن, ۱۳۸۶

می‌دانی…

۱- می‌دانی عزیز! زیاد دستم به نوشتن نمی‌رود. اصلاً کلمات در ذهنم می‌ماسند. روزگار بدی شده. عقل من به جایی قد نمی‌دهد. مدتی را به بی‌خیالی طی کردم، اما نه اهل بی‌خیال شدن هستم نه قدرت‌اش را دارم. باز برگشتم سر خانه‌ی اول. روزها نامه‌های عین القضات می‌خوانم و شب‌ها طرح‌هایم را می‌کشم و دور می‌ریز‌م. دلم بدجوری هوس زیارت کرده. از بیدار شدن سحری خسته نشدم اما دوست دارم جای دیگری غیر از این اتاقم بیدار شوم. جایی مثل مزرعه‌ی گندم یا جنگل‌های جواهرده. دلم طبیعت بکر می‌خواهد. می‌دانستی حتی صدای باران شهر با صدای باران در دهات فرق دارد؟ من دلم صدای باران در دشت می‌خواهد. صدای شجریان را در همه حال دوست دارم اما الان هوس کردم صدای بی‌تکلف یک چوپان، یکی مثل رضوی، چه می‌دانم، حتی شجریان وقتی برای دل‌اش می‌خواند را بشنوم. صداهای بی‌تکلف به طبیعت نزدیک‌تر هست‌اند.
۲- دیشب با رفیقی اهل درد صحبت می‌کردم. می‌گفت: قلابی بودن ویژگی بارز عصر ماست. تو یک حرف از سر صدق نمی‌شنوی، یک عمل از روی نیت خالص و پاک، از روی اعتقاد، ولو با عقیده‌ی تو جور در نیاید، نمی‌بینی. همه‌اش سیاسی بازی؛ کثافت کاری. دیدم راست می‌گوید. می‌گفت: دشمن‌ترین دشمنان مسلمانان خود ایشان‌اند، که نه فهمیده‌اند که چرا چنین‌اند و نه می‌خواهند که بفهمند. خیلی که زور بیاورند تا وسط راه نرفته بر می‌گرند و بیماری اپیدمی گشادی گریبان‌شان را می‌گیرد. راست می‌گفت. چه می‌گفتم؟ حرف‌هایش همه راست بودند. حرف‌ها، صداها، نوشته‌ها، هنرها… همه قلابی. همه جنس بدل. خیلی سیاه است. نه؟ به قول عزیزی: حقیقت تلخ است.
۳- یک سؤال از اهالی سیاست و اخلاق: گناه به قهقرا کشیده شدن یک جامعه و تنزل افراد آن، از سطوح اخلاقی به گردن کیست؟ دو روز پیش برای دوستی نوشتم چرا روزگاری علی ابن ابی طالب، مرد عدالت، شبان‌گاهی که به خانه‌ی فقیری برای دادن نان و خرمایی می‌رفت، صورت‌اش را هم در مقابل تنور گداخته می‌گرفت و بر خویش نهیب‌ها می‌زد که بعد از ۱۴۰۰ سال، هنوز پشت آدم از شنیدن‌شان تیر می‌کشد و در این روزگار، کسی نباید حق داشته باشد به اولیای امور مدعی حکومت علوی، نازک تر از گل بگوید؟ شما دلیل‌اش را می‌دانید؟
پ.ن. اگر حا‌ل‌اش بود، برای جواب به سوال‌ها‌ی قسمت سوم نوشته، مثل اهل طنز، ۴ گزینه هم طراحی می‌کردم: مثلاً برای اولی می‌نوشتم: ۱- آمریکا ۲- اسراییل ۳- محمدرضا شاه و پدرش ۴- همه‌ی موارد! طنز مضحکی شده این داستان من نبودم، دستم بود، تقصیر آستینم بود!
جمعه,۲۶ بهمن, ۱۳۸۶

انقلاب

در خیابان انقلاب باید انقلاب کرد! یا مثل سال ۵۷ یا مثل روزهایی که می‌روی برای خرید کتاب.
پ.ن. انقلاب حرف‌های خود را دارد اما هیچ خیابانی در ایران نام‌اش چنین برازنده‌اش نیست که این خیابان.
سه شنبه,۱۶ بهمن, ۱۳۸۶

کتاب‌های ناتمام

طبق دعوت آسد یوسف منیری.
گزارش کتاب‌های ناتمام برای من، به یک کابوس بیش‌تر شبیه است تا یک بازی وبلاگی. ۱۰؟ ۱۰۰؟ ۱۰۰۰؟ نمی‌دانم. کتاب‌خرها، کتاب‌خورها، حتی کتاب‌خوان‌ها همیشه انبان کتاب‌های نخوانده‌شان سنگین است. خیلی وقت‌ها می‌خری که فقط خریده باشی. بعضی وقت‌ها معتاد می‌شوی که فقط قفسه‌ها را پر کنی. کمثل الحمار! بعضی وقت‌ها اصلاً به غلط کردن می‌افتی از خریدن کتابی چه رسد به تمام کردن‌اش. بعضی وقت‌ها…. خلاصه من دچار همه‌ی این احوالات بودم و هستم پس به من بیمار کتاب حق بدهید که نتوان‌ام گزارشی از نخوانده‌ها بنویس‌ام. اما برای خالی نبودن عریضه، هفت کتابی که فعلاً برای تحقیقی دم دست دارم و هیچ وقت تمام‌شان نکردم را فهرست وار می‌نویس‌ام. باشد که روزی رستگار شوم و تمام‌شان کنم.
۱- تاریخ ادبیات ایران پیش از اسلام. احمد تفضلی
۲- آیین هندو و عرفان اسلامی. داریوش شایگان
۳- فراسوی فرزانگی. ع-پاشایی
۴- جلد دوم دین پژوهی. میرچا الیاده
۵- کرانه‌های هستی انسان در پنج افق مقدس. مسعود جلالی مقدم
۶- عوالم خیال. ویلیام چیتیک
۷- Philosophical thinking about death and dying. Vincent Barry
از داریوش ملکوتی [اگر وقت داشت و مخمل‌شان اجازت فرمود!]، از سید خوابگرد [اگر وقت و حال داشت. می‌دانم که چه کار سختی‌ست برای او و اگر بنویسد چیزی شبیه معجزه رخ داده!] و از سید حسین نوروزی عزیز، علیرضا مازاریان عزیز، رهای از رادیو سیتی، مریم مهتدی و مریم مؤمنی هم اگر لطف‌شان شامل حال من شود، می‌خواهم که دعوت مرا لبیک بگویند که اگر نگویند هم ملالی نیست جز دوری‌شان.
پ.ن. ۱: کسانی که نوشت‌اند: مریم مهتدی، مریم مؤمنی، آقا سید حسین نوروزی، رهای عزیز
پ.ن. ۲: هنوز ۲۴ ساعت نگذشته از این اعتراف خوف‌ناک، در خیابان انقلاب گیر افتادم! باقی ماجرا قابل پیش‌بینی‌ست دیگر. ۱- مجموعه اشعار حمید مصدق با ویرایش جدید [انتشارات نگاه] ۲- کتاب ایّوب یا منظومه‌ی آلام ایّوب و محنت‌های او از عهد عتیق. گزارش فارسی ی قاسم هاشمی نژاد. ۳- سیطره‌ی کمیّت و علائم آخر الزمان. رنه گنون ۴- زبان، فرهنگ و اسطوره. ژاله آموزگار ۵- رساله‌ی لوایح. عین القضات همدانی [خدا از کسی که آن‌را از من قرض گرفت و پس نداد، بگذرد!] ۶- نقاشی ایرانی. بازل گری
سه شنبه,۱۶ بهمن, ۱۳۸۶

سحرگاهان

هیچ چیز بهتر از این نیست که سحرگاهان بلند شوی و پیچ رادیو زمانه را بچرخانی و ببینی برای‌ات همه‌ی خاطرات زندگی‌ات را هدیه آورده. صبح را با بوی حافظ و نارنج‌های حافظیه شروع کردم. ممنون از زمانه.
شنبه,۱۳ بهمن, ۱۳۸۶

قصه‌های شکست‌خورده

ما در قصه‌های خویش شکست خورده‌ایم!
عصمت ما لکه‌دار، شرف ما گم شده!

ما راویان شکست خورده‌ی غصه‌های دیرینه‌ایم.

ما شکست خورده‌ایم.
شکست.

سه شنبه,۹ بهمن, ۱۳۸۶

پیرزن زرشک فروش

عکسی از مریم شیروانیان
دوست داشتم سرم را بر سینه‌اش بگذارم و قصه‌ها و غصه‌های دیرینه‌ای که بر این مردم رفته و می‌رود را برای‌اش زار زار گریه کنم. دوست دارم در بوی چارقدش محو شوم. در بوی دست‌های حنا بسته‌اش. در چشم‌های‌اش تمام اسطوره‌های این سرزمین خفته‌اند. می‌فهمی؟
پ.ن. دو عکس دیگر. + و +
یکشنبه,۷ بهمن, ۱۳۸۶

موسیقی غریب

حاج قربان سلیمانی بسیار از این روزگار شِکوه داشت. حق هم داشت؛ ما مردم قدر ناشناسی هست‌ایم. دوست ندارم بازگو کننده‌ی دردهای حاج قربان باشم. به قدر کفایت پس از مرگ‌اش نوشت‌اند و خواندیم. چه فایده؟ هیچ! فردا که نه، پس فردا، نه حاج قربانی یادمان می‌ماند و نه موسیقی بخشی‌های گم‌نام. موسیقی خراسان اما در این دیار از سرنوشتی دل‌گیرتر از موسیقی‌های سایر نواحی این مرز پرگهر [!] برخوردار است. حاج قربان بسیار شِکوه داشت و حق هم داشت اما چند نفر تا کنون صدای دوتار ذولفقار عسگری پور را شنیده‌اند؟ از شاخه‌های موسیقی خراسان، موسیقی‌های عمیق و سخت تاثیرگذار تربت جام و تربت حیدریه است و ذولفقار از راویان آن. او در سال ۱۳۱۱ در میان مردم «غریب نشین» خراسان به‌دنیا آمد و هم‌این شد که در گشت و گذار میان اقوام خراسان، سینه‌اش گنجینه‌ی بزرگ موسیقی‌های آن دیار گشت. اما او گویا غریب‌ترین غریب نشین موسیقی مقامی ماست.
دو قطعه از موسیقی تربت جام را با زخمه‌های پر صلابت و آبشار گونه‌ی ذولفقار عسگری پور بشنوید تا اگر مجالی بود، بعدها بیشتر برای‌تان از موسیقی مقامی بنویسم.
۱- هزارگی به‌همراه صدای زلال نورمحمد دُرپور.
۲- نوایی
پ.ن. برای شنیدن بیشتر، کاست یا سی‌دی «موسیقی تربت جام» از انتشارات ماهور را تهیه کنید.
یکشنبه,۷ بهمن, ۱۳۸۶

گنجشک‌های عاشق

پنجره را باز کرده بودم تا هوای اتاق کوچک‌ام را کمی برفی کنم. حاج قربانی که باران در سایت‌اش گذاشته، داشت می‌خواند. نگاه‌ام به برف‌های روی بام بود. به‌خدا به چشم خودم دیدم که گنجشک‌ها می‌آمدند، روی شاخه‌های خشک درخت «مو» می‌نشین‌اند اما لب به دانه‌های برنج نمی‌زنند. شما باور نکنید اما به خدا خودم دیدم!
پ.ن. حاج قربان گویا جایی گفته بود: هر بار لب بالکن می‌نشینم و دوتار می‌زنم، گنجشکی می‌آید و روی دسته‌ی سازم می‌نشیند، من که می‌نوازم او هم می‌خواند و وقتی از ساز زدن باز می‌ایستم، گنجشک خاموش می‌شود و نگاهم می‌کند که: بنواز!
یکشنبه,۷ بهمن, ۱۳۸۶

خاری به زیر قدم

شد دست دعا خار به زیر قدم ما
از بس که ازین مرحله هموار گذشتیم

جناب صائب تبریزی

یکشنبه,۷ بهمن, ۱۳۸۶

Parallels Zoroastrian with Jewish and Christian – 2

LINK: Part 1
NOTE: Z = Zoroastrian. J & Ch = Jewish and Christian

  • Z - Man and woman driven from paradise for sin.
    J & Ch - Man and woman banished from Eden for disobedience.
  • Z - Ahriman, the Devil.
    J & Ch - Satan, the Devil.
  • Z - The father of lies.
    J & Ch - The father of lies.
  • Z - Heaven or Paradise.
    J & Ch - Heaven.
  • Z - Hell and Purgatory.
    J & Ch - Hell, Hades, Gehenna, and Purgatory.
  • Z - Resurrection from the dead.
    J & Ch - Resurrection of the body.
  • Z - The last Judgement.
    J & Ch - The last Judgement.
  • Z - Immortality of the soul.
    J & Ch - Immortality of the soul.
  • Z - God’s omniscience and foreknowledge.
    J & Ch - God is all-knowledge.
  • Z - God “is not be deceived”.
    J & Ch - “God is not mocked”.
  • Z - “Turning misfortunes and calamities into lessons and blessings”.
    J & Ch - “All things work out good unto them that love God”.
  • Z - Zoroaster was preceded by three Iranian Saints: Vivanghant, Athwya and Thrita.
    J & Ch - Moses was preceded by Abraham, Isaac and Jacob.
  • Z - Zoroaster was direct descendant of king Manuchehr.
    J & Ch - Jesus Christ was a descendant for king David.
  • Z - Zoroaster was born from virgin by the name of Dokhdova.
    J & Ch - Jesus Christ was born from virgin Mary.
  • Z - Various miracles are described regarding the time when Zoroaster’s conception took place.
    J & Ch - Various miracles are mentioned in New Testament regarding the immaculate conception.
  • Z - A star heralded Zoroaster’s birth.
    J & Ch - A star heralded the birth of Jesus.
  • Z - Angels and archangels were seen coming to worship Zoroaster the new-born infant.
    J & Ch - Angels praised the Lord and appeared to the shepherd in the wilderness, at the time of the birth of Jesus.

INDEX: Iranian influence in Judaism and Christianity. Abbas Aryanpur & Manoochehr Aryanpur. College of Translation. 1973. Tehran. Iran.

شنبه,۶ بهمن, ۱۳۸۶

Parallels Zoroastrian with Jewish and Christian – 1

NOTE: Z = Zoroastrian. J & Ch = Jewish and Christian

  • Z - God, Ahura-Mazda.
    J & Ch - God, Jehovah Elohim.
  • Z - King of Kings.
    J & Ch - King of Kings.
  • Z - A spirit.
    J & Ch - A spirit.
  • Z - Not anthropomorphic.
    J & Ch - Not anthropomorphic.
  • Z - Made himself partly visible to Zoroaster.
    J & Ch - His hinder parts seen by Moses.
  • Z - Sevenfold Godhead, composed of the Amesha Spentas.
    J & Ch - Angeles as mentioned in the old and new testament.
  • Z - The beautiful trinity of “God thought, God Word and God Deed”.
    J & Ch - A triune Godhead composed of Father, the Son and the Holy Spirit.
  • Z - The incarnate word – the priest.
    J & Ch - The Incarnate word Jesus.
  • Z - God, the creator of all things.
    J & Ch - God, the creator of all things.
  • Z - Period of creation, six days.
    J & Ch - The world created in six days.
  • Z - A diurnal order of creation.
    J & Ch - Separate creations, each day.
  • Z - The greatest creation a righteous man.
    J & Ch - Man the last and greatest creation.

INDEX: Iranian influence in Judaism and Christianity. Abbas Aryanpur & Manoochehr Aryanpur. College of Translation. 1973. Tehran. Iran.